Regels rondom leasefietsen zijn eenvoudiger
Het wordt een stuk aantrekkelijker om je medewerkers een fiets van de zaak te geven dankzij een versimpeling van de fiscale fietsregeling. Per 1 januari 2020 moet de leasefiets net zo interessant zijn als de auto.
Staatssecretaris Menno Snel van Financiën wil dezelfde fiscale regels voor leasefietsen als voor leaseauto’s, want ‘fietsen is gezond, goed voor het milieu en vermindert files.’
Dat schrijft de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer. Daarom wil het kabinet per 1 januari 2020 de regels versimpelen. Fietsen van de zaak krijgen een vaste, forfaitaire bijtelling waarover belasting moet worden betaald.
Hoe hoog de bijtelling precies wordt, daarover moet de minister nog in gesprek met zes organisaties (ANWB, Bovag, Fietsersbond, Natuur en Milieu, Rai Vereniging en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen).
Hoe zit het nu?
Volgens de Bovag zijn er op dit moment grofweg 10.000 fiscaalvriendelijke fietsen, tegenover 700.000 leaseauto’s. Zo’n groot verschil is niet zo gek, want de regelgeving is nu best ingewikkeld.
De bedrijfsfiets valt onder de werkkostenregeling. Via die regeling kun je als werkgever extraatjes geven aan je medewerkers tegen fiscaal aantrekkelijke voorwaarden. Behalve om een fiets kan het bijvoorbeeld gaan om een mobiele telefoon, een sportabonnement of een kerstpakket.
Keuzes maken
Dat de fiets fiscaal in dezelfde hoek zit als die andere extra’s, betekent in de praktijk dat ondernemers keuzes moeten maken. De werkkostenregeling gaat tot 1,2 procent van de totale loonsom. Komt het bedrijf boven dit bedrag uit, dan moet over het meerdere een eindheffing van 80 procent betaald worden.
Kilometers bijhouden
Bovendien moeten werknemers die hun leasefiets ook privé gebruiken precies bijhouden hoeveel kilometers ze zakelijk en privé rijden. En dat is ingewikkeld: een ritje naar huis in de lunchpauze geldt als woon-werkverkeer, maar als je op je thuiswerkdag de fiets gebruikt om in de stad een broodje te halen voor de lunch, is dat weer privégebruik.
Van die privékilometers worden zaken als onderhoudskosten en stroomverbruik – in het geval van een elektrische fiets – afgetrokken. Het bedrag dat onderaan de streep overblijft, moeten werkgevers bij het belastbare salaris optellen.
Bij een leaseauto werkt het anders: de waarde wordt vastgesteld via een forfait, waarmee de gebruiker het privégebruik kan afkopen.
Wat gaat er veranderen?
In 2020 moet er een simpelere regeling komen via forfaitaire bijtelling, net als bij de auto. Het is de bedoeling dat de leasefiets naast de auto van de zaak mag worden gebruikt. Juist de combinatie van beide vervoermiddelen kan het voor mensen aantrekkelijker maken om een aantal dagen in de week in plaats van met de auto op de fiets naar het werk te gaan.
Andere opties op dit moment
Wil je in de tussentijd toch je werknemers stimuleren om te fietsen, maar vindt je de werkkostenregeling te ingewikkeld? Het aanwenden van de werkkostenregeling is niet verplicht. Als werkgever kun je de de kosten voor een leasefiets ook inhouden van het salaris of verrekenen met de reiskostenvergoeding. In dat laatste geval kun je een onbelaste reiskostenvergoeding uitkeren van 19 cent per kilometer. De meeste bedrijven geven die vergoeding aan werknemers die met hun eigen auto reizen, maar het gaat dus ook op voor de leasefiets.